kitaplar

tumblr_nqzifsUuWU1th3yzyo1_500 kitap okumak bazen yaşamıyormuşum gibi hissetmeme neden oluyor. özellikle kendimi fazlasıyla kaptırdığım zamanlarda kitapların içinde kendime bir yer bulup gerçek dünyayı unutuyorum. sonra düşünüyorum da, yanlış mı bu yaptığım? kitap okumak için demiyorum bunu tabii, çevreden kendini soyutlayacak dereceye getirmekten, olayların akla kitapları getirmesinden, her bir kitap kahramanının gerçek hayattaki bir dosta, düşmana dönüşmesinden söz ediyorum. bunları düşünürken yeraltından notlar aklıma geliyor.

”okumak dışında yapacak bir şeyim, gidecek bir yerim yoktu. yani çevremde, saygı duyabileceğim ve beni çeken hiçbir şey yoktu.” diyor yeraltı adamı. belki benim de nedenim budur diye düşünüyorum.

sonra huzur‘dan bir bölümü hatırlıyorum.

” fakat bir mesele var yine. okuduklarımızla rahat değiliz.
.. mesele, okuduklarımızın bizi bir yere götürmemesinde. kendimizi okuduğumuz zaman hayatın hâşiyesinde dolaştığımızı biliyoruz. garplı, bizi, ancak dünya vatandaşı olduğumuzu hatırladığımız zaman tatmin ediyor. hulâsa, çoğumuz seyahat eder gibi, benliğimizden kaçar gibi okuyoruz. ”

ne doğru demiş. kitaplar insana çok şey katıyor, evet ama yaşamıyorum ben, yalnızca okuyorum. bazen benliğimden kaçar gibi okuyorum ve bundan korkuyorum. sonra ‘niye’ diye soruyorum. niye yapıyorum bunu? belki yaşamayı, insanları sevmemektendir. budala‘da geçen ”insanlar birbirine acı vermek için yaratılmışlardır.”, mars yıllıkları‘nda geçen ”biz dünyalılar büyük ve güzel şeyleri yıkmak konusunda hünerliyizdir.” sözlerini düşünüyorum. insanlar çoğunlukla yakıp yıkıyor cidden, bir de kötüler. sevilecek bir tarafları mı var? sonra bu kitapları da insanların yazdığını düşünüyorum. fahrenheit 451‘in ” ve kitapları düşündüm. ilk kez anladım ki bütün kitapların arkasında bir insan vardı. her birini bir insan düşünüp yaratmıştı. bir insan onları kağıda dökmek için günlerini veriyordu. ben bunları düşünmeyi bile daha önce asla düşünmemiştim.” kısmını tekrarlıyorum sessizce.

kafam daha çok karışıyor. insanları sevip sevmediğimden emin değilim aslında, tek bildiğim onları merak ettiğim. ne kendimiz, ne başkaları hakkında hiçbir şey bildiğimiz yok çünkü.. sonra aklıma solaris geliyor.

”insanoğlu başka dünyalar, başka uygarlıklar bulmak için yola düşmüştü ama, karanlık geçitlerde gizli bölmelerden oluşan kendi öz labirentini tanımamış, kendi mühürlediği kapıların ardında neler yattığını bulup çıkaramamıştı.”

kitaplara belki de insanı biraz olsun anlamak için sarılıyoruz . sadece insanı değil, her şeyi. tabii bu mümkün değil.. insanları sevmemekten bahsederken huzur’un mümtazı tekrar konuşmaya başlamıştı, şöyle diyordu o da:

”ben insanı seviyorum. onun şartlarıyla dövüşme kudretini seviyorum. kaderi bile bile hayatı yüklenmesini, o cesareti seviyorum. hangimiz yıldızlı bir gecede kainatı bütün ağırlığıyla sırtımızda taşımayız..”
sonra o kadar da kötü değiller aslında diyorum, hatta seviyorum bir anlığına.

insanı bir kenara bırakıp tekrar kitaplara dönüyorum, bir çözüm de yok kafamda. galiba yaşamayı ve kitapları aynı anda yürütmek gerekiyor. hem ‘belki yaşamayı sevmiyorumdur.’ gibi bir şey yazdım ama yok, onu da seviyorum. okumayı, öğrenmeyi, düşünmeyi, yaşamayı, hepsini seviyorum. puslu kıtalar atlası’nı düşünüyorum son olarak.

”ey kör! aç gözünü de düşlerden uyan. simurg’u göremesen de bari küçük bir serçeyi gör. kaf dağına varamasan bile hiç olmazsa evinden çıkıp kırlara açıl; böcekleri, kuşları, çiçekleri ve tepeleri seyret. bırak dünyanın haritasını yapmayı! daha hayattayken bir taşı bir taşın üstüne koy. gülleri ve bülbülleri göremeyip gün boyu evinde oturan adam dünyanın kendisini hiç görebilir mi?”

”yaşanılanlar, görülenler ve öğrenilenler ne kadar acı olursa olsun, macera insanoğlu için büyük bir nimetti. çünkü dünyadaki en büyük mutluluk, bu dünya’nın şahidi olmaktı.”

Bir Cevap Yazın

